Titleist Historia

Hur en missad putt inspirerat en av de kanske enskilt viktigaste delarna i en golfspelares utrustning.

Phil Young

Historia

Titleist varumärke började med en vision - och en röntgen. Titleist framgångssaga började en söndag 1932 när Phil Young som var en dedikerad amatörgolfare och ägare av ett gummiföretag missade en väl slagen putt i matchspel mot sin tandläkare.

Övertygad om att själva bollen var orsaken till den missade putten gick Young och tandläkaren till tandläkarmottagningen, röntgade golfbollen i fråga och fann att dess kärna i själva verket var utanför bollens center.

Med sin upptäckt övertalade Phil Young sin universitetskompis från MIT, Fred Bommer, som var specialist inom gummi men också hänförd golfspelare att åka till Acushnet Golf Division. De bestämde sig för att utveckla den bäst presterande golfbollen i världen med högsta kvalitet - där varje boll skulle vara enhetlig med konsekvent kvalitet, boll efter boll efter boll.

Det tog Young och Bommer tre mödosamma år att fullända den första Titleist golfbollen men när den var klar 1935 kunde den introducerades till club professionals och golfspelare som den bästa bollen som någonsin gjorts. Efter att ha lärt sig läxan tillämpade Young en kontroll av tillverkningsprocessen som till denna dag fortfarande används: Varje Titleist golfboll röntgas.

När den var klar 1935 kunde den första Titleist golfbollen introduceras till club professionals och golfspelare som den bästa bollen som någonsin gjorts.

När den var klar 1935 kunde den första Titleist golfbollen introduceras till club professionals och golfspelare som den bästa bollen som någonsin gjorts.

Historien om Titleist Script

Titleist namn och script har sitt ursprung från när de första Titleist-märkta golfbollarna tillverkades 1935. Cheferna inom företaget letade efter ett ord som var synonymt med utmärkthet; ett namn som identifierar en mästare. Namnet "Titleist" valdes enhälligt som namnet på både bollen och varumärket. När namnet var valt tog företaget fram en logotyp.

En högt uppsatt inom företaget föreslog kontorssekreteraren Helen Robinsons handstil som ansågs ha en mycket vacker sådan. Helen fick ett blankt papper och ombads att skriva ordet "Titleist". Sättet hon skrev ordet just då, är exakt hur ett av världens mest välkända varumärken fortsätter att visas idag och som pryder all utrustning från Titleist i hela världen.


Sättet hon skrev ordet just då, är exakt hur ett av världens mest välkända varumärken fortsätter att visas idag.

Att bygga förtroende för ett varumärke

Att bygga förtroende för ett varumärke

I ett spel där slagen som är konsekventa och har precision belönas riktade Young och Bommer sina instaser på god produktionskvalitet och började med själva processen. Det här var nytänkande på den tiden. Ett annat nytt sätt att tänka var kring distributionen.

Enbart Golf Professionals

Medan den mesta golfutrustningen på den tiden såldes på varuhus fattade Young och Bommer beslutet att distribuera Titleist produkter genom de som enskilt är de mest kapabla att urskilja en golfboll med hög prestanda och överlägsen kvalitet. De antog en distributionspolicy som hette" säljs endast via golf professionals" och tog första steget mot att bli det ledande varumärket hos golf professionals och i pro shopparna.



Mötet med golfaren

Med behovet att valildera prestandan och den utmärkta kvaliten tog Titleist 1936 fram en maskin som kallades "Acushnet Golf Ball Demonstration Machine". Denna maskin togs till den tidens mest prestigefyllda golfbanor och validerade Titleist golfbollens överlägsenhet i kvalitet och prestanda.




Mest spelade

1945 riktade företaget sin uppmärksamhet mot de olika professionella golftävlingarna som idag kallas för PGA Touren. De fokuserade på att få Titleist golfbollen i händerna på så många spelare som möjligt. Denna nya "mest spelade bollen"-strategi baserades på antagandet att om de flesta av de bästa spelarna litar på din golfboll för sin försörjning och i sitt arbete, då måste det vara den bästa bollen


Genombrottet

Genombrottet

Då man såg försäljningen öka och allt fler golfspelare, från amatörer till profesionella, litade på företagets produkt fortsatte Titleist att bekräfta sin "mest spelade" strategi varje år. 1949 på U.S. Open på Medinah CC intog Titleist positionen som #1 ball in golf genom att vinna "ball count" för första gången.

De senaste 30+ åren har Titleist spelats av merparten av de professionella spelarna på U.S PGA Touren och av fler spelare än alla andra golfbollmärken tillsammans. Även på andra professionella tourer runt om i världen ser man att spelarna starkt föredrar att spela med Titleist golfbollar

De senaste 30+ åren har Titleist spelats av merparten av de professionella spelarna på U.S PGA Touren och av fler spelare än alla andra golfbollmärken tillsammans.

Titleist Pro V1 golfbollen är helt enkelt den mest framgångsrika del i golfens utrustningshistoria. Sedan introduktionen har Pro V1 varit den mest valda bollen på de professionella tourerna runt om i världen och har varit lika framgångsrik på marknaden och erbjuder både oöverträffade längdegenskaper och närspelsegenskaper. Föga anade man när bollen lanserades i oktober 2000 att Pro V1 golfbollen skulle bli en av, om inte den mest, revolutionerande produkten i golfutrustningens historia.

Read The Rest of The Story